Ingres completed the portrait during his first period of success; having achieved acclaim as a history painter, he accepted portrait commissions with reluctance, regarding them as a distraction from more important work. Ingres viewed all this as a mixed blessing, remarking that "since my portraits of Bertin and Molé, everybody wants portraits. Le tableau est de format moyen de 116 cm sur 96 cm (ce qui correspond presque au format 50 figure qui est de 116 cm sur 89 cm). The chair and clothes appear too small to contain him. Achetez neuf ou d'occasion Ingres presents him as a personification of the commercially minded leaders of the liberal reign of Louis Philippe I. This page was last edited on 26 September 2020, at 10:55. "[38], The following year Ingres sought to capitalise on the success of his Bertin portrait. [2], It was completed within a month, during Ingres' frequent visits to Bertin's estate of retreat, Le Château des Roches, in Bièvres, Essonne. Le peintre Raphaël référence constante chez Ingres, est aussi mentionné à travers les portraits du pape Léon X et ses neveux, et celui du prélat Tommaso Inghirami. [29] Bertin is in three-quarter profile, against a gold–brown background lit from the right. Graphite on tracing paper. He wears a gold watch and a pair of glasses in his right pocket. L'accueil du grand public fut enthousiaste mais teinté parfois de moquerie quant à … Most were lavish in their praise, although Louis Lacuria confided to a friend that he feared people might "find the colouring a bit dreary". [6], Ingres' early career coincided with the Romantic movement, which reacted against the prevailing neoclassical style. Le Portrait de monsieur Bertin est un tableau peint par Jean-Auguste-Dominique Ingres en 1832 et qui représente Louis-François Bertin, directeur du Journal des Débats. Category:Portrait de Monsieur Bertin - Louvre RF 1071. He sits in three-quarter profile against a brown ground lit from the right, his fingers are pronounced and highly detailed, while the polish of his chair reflects light from an unseen window. Commandé et acquis par François Bertin en 1832, il est légué à sa fille Louise Bertin après sa mort. Voir l'oeuvre analysée est très intéressant. He showed his ambitious history painting The Martyrdom of Saint Symphorian at the 1834 Salon, but it was harshly criticised; even Ingres' admirers offered only faint praise. Dans les années 1830, Ingres accepte peu de commandes de portraits, et aurait été motivé par la forte personnalité de son modèle[1]. L'art contemporain détourne le tableau et propose des variations, des pastiches ou des déconstructions comme chez Ghérasim Luca avec ses Cubomanies de Monsieur Bertin (1960 collection Micheline Catti), les montages photographiques de Jiří Kolář et Roman Cieslewicz[14]. The final work faithfully captures the sitter's character,[1] conveying both a restless energy and imposing bulk. Valid today:11/01/2021. Le Portrait de monsieur Bertin est un tableau peint par Jean Auguste Dominique Ingres en 1832 et qui représente le directeur du Journal des Débats Louis-François Bertin. [30] Jacques-Louis David also explored hyper-realism in his depictions of Cooper Penrose (1802) and Emmanuel Joseph Sieyès (1817). Ingres fut probablement mis en contact avec le directeur par l'intermédiaire de son fils Édouard Bertin, qui était élève du peintre depuis 1827[1]. It shows animals around a sinuous and richly carved grapevine. L'influence qu'a eue le Portrait de monsieur Bertin sur les artistes est considérable, cependant Jean Pierre Cuzin dans le catalogue Ingres et les modernes prévient qu'« il faut se garder de voir dans tout portrait d'homme en noir représenté à mi-corps la marque de l'illustre toile »[12]. L'homme est âgé à l'époque de 66 ans (il est né en 1766), il a les cheveux gris clair presque blancs, le visage de face d'une expression à la fois dure et ironique regarde le spectateur. Voir Partager Ajouter ce contenu. The Portrait of Pope Leo X (c. 1519) by Raphael, a source for the Bertin portrait, also features a window reflection of the pommel on the pope's chair. Retrouvez Ingres : le portrait de monsieur Bertin et des millions de livres en stock sur Amazon.fr. Their anonymous critic excitedly wondered "what bitter irony it expresses, what hardened skepticism, sarcasm and ... pronounced cynicism". Ingres n'a pas avoué s'être inspiré d'œuvres qui l'auraient influencé, pour l'historien d'art allemand Uwe Fleckner, auteur d'une biographie du peintre, il ne voulait pas reconnaître publiquement qu'il avait eu recours à des emprunts d'autres artistes car cela remettait en cause le principe de l'inventio[7]. Portrait de Monsieur Bertin la Portrait de Monsieur Bertin est une peinture (116,2 cm x 94,9 cm) Jean-Auguste-Dominique Ingres réalisé en 1832 et situé dans Musée du Louvre de 1897. He is physically imposing and self-assured, but his real-life personality shines through – warm, wry and engaging to those who had earned his trust. Ingres, étude pour le portrait de Monsieur Bertin. [46], Bertin bequeathed the portrait to his daughter Louise (1805–1877) on his death. Newman, Sasha; Vallotton, Félix; Ducrey, Marina; Baier, Lesley. Today it is considered his greatest portrait. La dernière propriétaire est leur fille Cécile (veuve de Georges Patinot, également directeur des Débats), qui vendit le portrait au Louvre en 1897. Une source possible est le portrait par Hans Holbein le Jeune de William Warham, qu'Ingres a pu voir au Louvre[7]. Bequeathed to the Louvre by Grace Rainey Rogers in 1943, Ingres, study of Bertin's right hand. Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre. Quelle est le plus grand pays d'Afrique? Ingres, étude pour le portrait de monsieur Bertin. Aware of Bertin's support of the July Monarchy, writers at the La Gazette de France viewed the portrait as the epitome of the "opportunism and cynicism" of the new regime. Note: Cette catégorie doit être vide. [5] Ingres later made drawings of the Bertin family, including a depiction of his host's wife and sketches of their son Armand and daughter-in-law, Cécile. "[9] From his early career, Ingres' main source of income was commissioned portraits, a genre he dismissed as lacking in grandeur. It met with near universal praise to become his most successful artwork to that point. Bertin's fingers were described in 1959 by artist Henry de Waroquier as "crab-like claws ... emerging from the tenebrous caverns that are the sleeves of his coat. Le photographe Gregory Patrick Garvey qui fait un portrait de Vlada Petric posant dans l'attitude de François Bertin, attitude reprise aussi par Christina Holdgaard Monsieur Hauter (2007) et Didier Lapène Matthieu (2008)[15]. [42], Several critics mentioned Bertin's hands. Cette fois je vous tiens, et je ne vous lâche plus »[4]. Voir la réponse de ce quizz. Le portrait de Monsieur Bertin en est un des exemples. [39] It was routinely faulted for its "purplish tone"—which the ageing of the oil medium has transformed over time to warm greys and browns. The exceptions are the whites of his collar and sleeves, the reds in the cushion[24] and the light reflecting on the leather of the arm-chair. Ingres, étude pour le portrait de monsieur Bertin. Il est habillé d'une veste, d'un pantalon noir, d'un gilet brun en satin sur une chemise blanche dont le col dépasse, et d'une cravate nouée de même couleur. This portrait perfectly reflects the character and social status of Louis-François Bertin (1766-1841), journalist, businessman, and owner of the Journal des Débats. He wrote in 1847, "Damned portraits, they are so difficult to do that they prevent me getting on with greater things that I could do more quickly. Zoom. [11], Ingres was self-critical and consumed by self-doubt. Ce dessin montre une première idée de l'artiste, le modèle est représenté debout. Ingres - Étude pour le Portrait de M. Bertin.jpg 738 × 978; 370 KB Ingres Study for Monsieur Bertin Louvre.JPEG 640 × 849; 133 KB Ingres Study for the Portrait of monsieur Bertin.jpg 320 × 484; 41 KB [40] Bertin's wife Louis-Marie reportedly did not like the painting; his daughter, Louise, thought it transformed her father from a "great lord" to a "fat farmer". Venez découvrir la pose magistrale de ce grand patron de presse qu'Ingres chercha longtemps avant de trouver. This portrait was the first of Ingres’ paintings that was widely well-received. Picasso se souvient du portrait de Monsieur Bertin quand en 1905-06, il fait celui de Gertrude Stein ou en pleine période cubiste celui de M. Kahnweiler. His facial expression, casual pose, and hands resting on his knees radiate a barely contained energy; he looks poised to spring into action. "[31], The Greek meander pattern at the foot of the wall is unusually close to the picture plane, confining the sitter. C'est une de ses œuvres les plus célèbres. L'une des premières influences s'observe dans le portrait du prince Jérôme Napoléon par Hippolyte Flandrin qui fut l'élève d'Ingres (1860 musée d'Orsay). Lors de son exposition en 1833 il a été comparé à ceux peints par Balthasar Denner dans la minutie du traitement des textures de la peau et des étoffes[8]. Je causais avec un ami et j'étais, parait-il, dans la pose du portrait. Bertin was a leader of the French upper class and a supporter of Louis Philippe and the Bourbon Restoration. The portrait is a … [45] Offended and frustrated, Ingres declared he would disown the Salon, abandon his residence in Paris for Rome, and relinquish all current positions, ending his role in public life. ». Français : Portrait de Louis-Francois Bertin, directeur du Journal des débats English: Portrait of French journalist Louis-François Bertin (1766-1814) Depicted people Pour Sébastien Allard, Titien a influencé Ingres à travers les portraits de l'Arétin et surtout l'autoportrait de la Gemäldegalerie, dont il remarque la position similaire du bras gauche avec le bras droit de Bertin[9]. Monsieur Bertin est unique dans l’histoire du portrait du XIXe siècle et dans la carrière d’Ingres. Art historians Paul Mitchell and Lynn Roberts note that the design follows an old French tradition of placing austere male portraits within "exuberantly carved" frames. Charles Thévenin dessin d'Ingres (1817) source d'inspiration du peintre dans la pose similaire à celle du tableau. He often took months to complete a portrait,[12] leaving large periods of inactivity between sittings. His eyes are heavily lidded, circled by oppositely positioned twists of his white collar, the winds of his hair, eyebrows and eyelids. [44] Some compared it to Balthasar Denner, a German realist painter influenced by Jan van Eyck. [38] There were many satirical reproductions and pointed editorials in the following years. It depicts Louis-François Bertin (1766–1841), the French writer, art collector and director of the pro-royalist Journal des débats. modifier - modifier le code - modifier Wikidata. [41], Given the standings of the two men, the painting was received in both social and political terms. In the view of art historian Robert Rosenblum, his "nearly ferocious presence" is accentuated by the tightly constrained space. Cette catégorie est remplacée par Category:Portrait de Monsieur Bertin - Ingres - Louvre RF 1071. The Warham portrait seems to have informed the indicators of Bertin's aging and the emphasis on his fingers. Once started, the painting took about a month to complete, with Ingres making numerous visits to Bertin's estate, Le Chateau des Roches, in Essonne. He backed the idea of a constitutional monarchy, whic… L'influence se fait aussi sentir chez les artistes modernes, ici aussi l'exemple le plus souvent cité est le portrait par Pablo Picasso de Gertrude Stein, influence que l'artiste n'a pourtant pas reconnue[12]. En fait, après de nombreux essais de pose Ingres s'est inspiré de l'attitude d'un portrait qu'il avait dessiné en 1817 représentant le peintre Charles Thevenin[6]. A.-D. Ingres: Maturity In 1832 he produced the Portrait of Monsieur Bertin, a pictorial paean to the tenacity of the newly empowered middle class. Ses mains aux doigts écartés sont posées sur les cuisses. '"[17] After agreeing to a breathing spell Ingres finally settled on a design. [52], Famous portrait of 1832 by Ingres in the Louvre, In another version of the story, Ingres saw Amaury Duval take up the pose. The next extant drawing shows Bertin seated, but the chair is missing. La différence entre les deux récits est, pour le biographe Andrew Carrington Shelton, l'évidence d'une légende construite a posteriori par l'histoire de l'art afin de souligner le caractère de vérité du portrait[5]. [44] She notes that there is a certain amount of projection of the artist's personality and recalls Théophile Silvestre's description of Ingres; "There he was squarely seated in an armchair, motionless as an Egyptian god carved of granite, his hands stretched wide over parallel knees, his torso stiff, his head haughty". Test de question mail En quelle année fut créer Google? [24] Picasso admired Ingres and referred to him throughout his career. His invoking of Bertin can be read as a humorous reference to, according to Robert Rosenblum, "Stein's ponderous bulk and sexual preference". Il est aussi fait référence aux primitifs flamands dans l'accentuation de détails aussi minimes que le reflet de la fenêtre sur l'accoudoir du fauteuil, tel que Jan van Eyck ou Hans Memling ont pu les traiter[10]. This petulance was not to last. Ingres' portrait of Bertin was a critical and popular success, but the sitter was a private person. Ingres réalise avec ce tableau l'archétype du portrait bourgeois qui influencera des peintres académiques comme Léon Bonnat, mais aussi des peintres modernes comme Félix Vallotton ou Pablo Picasso. [36], Monsieur Bertin was exhibited at the 1833 Salon alongside his 1807 Portrait of Madame Duvaucey. [48], Its influence can be seen in the dismissive stare and overwhelming physical presence of the sitter in Pablo Picasso's 1906 Portrait of Gertrude Stein. The Journal supported contemporary art, and Bertin was a patron, collector and cultivator of writers, painters and other artists. 15% off on all cart items, sitewide! Bertin was a friend and a politically active member of the French upper-middle cla… Sur un fond brun éclairé sur la droite du tableau, la silhouette massive de François Bertin se détache, il est assis de trois-quarts sur un fauteuil dont on voit un accoudoir. Home Artists Artworks Buy About us Buy 5 prints and get 15% + 15% off on all items. Holbein, Portrait de William Warham, musée du Louvre, portrait d'Étienne Jeaurat copie d'après Greuze, David, Portrait de Philippe Laurent de Joubert. Portrait de M. Bertin d'après Ingres. « Le plus célèbre des collages d’Ingres, celui qui permet le mieux de l’imaginer au travail, c’est l’esquisse pour le portrait de Monsieur Bertin qui montre le modèle debout. Autre influence remarquée sur Félix Vallotton qui peint lui aussi un portrait de Gertrude Stein qui fut surnommé par Édouard Vuillard : « Ça, c'est Madame Bertin ! "[37] Before the official exhibition, Ingres displayed the painting in his studio for friends and pupils. The photographer and critic Félix Tournachon was harshly critical, and disparaged what he saw as a "fantastical bundle of flesh ... under which, instead of bones and muscles, there can only be intestines – this flatulent hand, the rumbling of which I can hear! [4] His hair is grey verging on white, his fingers spread across his knees. D'autres influences chez Derain, ou dans le portrait d'Auguste Pellerin par Matisse, et plusieurs portraits de Modigliani[12]. Gerald Kelly recalled Bertin when painting his restless and confined series of portraits of Ralph Vaughan Williams between 1952 and 1961. Les peintres académiques vont en faire un emprunt fréquent, chez Ernest Meissonier, Benjamin Constant, l'exemple le plus cité étant le portrait d'Ernest Renan par Léon Bonnat (1892 maison d'Ernest Renan Tréguier)[8],[12]. [51] In 1975 Marcel Broodthaers produced a series of nine black and white photographs on board based on Ingres' portraits of Bertin and Mademoiselle Caroline Rivière. At first it served as a model for depictions of energetic and intellectual 19th-century men, and later as a more universal type. The frame closely resembles that of Raphael's c. 1514–15 Portrait of Baldassare Castiglione, a painting that influenced Ingres, especially in colour and tone. [16] Ingres struggled with the sketch; the head is on a square of attached paper which must have replaced an earlier cut-out version, and other areas have been rubbed over and heavily reworked. Dès lors les conditions exactes du portrait étaient trouvées. Take your own time for it. Fondateur du Journal des Débats , Monsieur Bertin est devenu, grâce à Ingres, l'image-type de cette bourgeoisie triomphante de 1830. The painting had a prolonged genesis. Rien de plus naturel et de plus expressif, rien de plus conforme au caractère du personnage que cette apparence d'une force sûre d'elle-même et d'une bonhomie un peu impérieuse. [22], Ingres, Study for the Portrait of Monsieur Bertin, 1832. There are six that I've turned down, or am avoiding, because I can't stand them. Some saw it as an affront to Romanticism, others said that its small details not only showed an acute likeness, but built a psychological profile of the sitter. Musée du Louvre, Paris, Ingres, Study for the Portrait of Monsieur Bertin, 1832. Il faut un de ses plus gros succès. See Rosenblum (1990), 102. Aussi Ingres tout heureux de cette conquête inattendue s'empressa-t-il de la mettre à profit, et s'adressant à M. Bertin au moment de le quitter : « Votre portrait est fait, lui dit-il. [4] Ingres was sufficiently intrigued by Bertin's personality to accept the commission. Ingres réalise avec ce tableau l'archétype du portrait bourgeois qui influencera des peintres académiques comme Léon Bonnat, mais aussi des peintres modernes comme Félix Vallotton ou Pablo Picasso. Enfin, il fut convenu qu'il recommencerait. "Ingres's Portraits and their Muses". Le portrait de Monsieur Bertin fut présenté à l'occasion du Salon de 1833, où il suscita de vives réactions. [3] In either case the genesis of the commission is unknown. Le tableau fait suite au portrait du comte de Pastoret (1826), conservé à l'Art Institute of Chicago, et précède celui du comte Molé (1834) également conservé au Louvre. Autre dessin montrant la pose définitive du portrait. Par une riche documentaiton et une fine analyse, l’auteur nous fait comprendre le sens profond de l’un des chefs-d’œuvres les plus populaires du musée du Louvre. Hippolyte Flandrin, Portrait du prince Napoléon-Jérôme Bonaparte, 1860, Ernest Meissonier, Portrait de Victor Lefranc, 1881, Léon Bonnat, Ernest Renan (maison d'Ernest Renan, Tréguier, 1892), Félix Vallotton, Portrait de Gertrude Stein, 1907. Elle-même le légua à sa nièce Marie Bertin, épouse de Jules Bapst directeur du Journal des débats. It is an unflinchingly realistic depiction of ageing and emphasises the furrowed skin and thinning hair of an overweight man who yet maintains his resolve and determination. It has been on permanent display at the Musée du Louvre since 1897. You want to start my portrait over again? It depicts Louis-François Bertin (1766–1841), the French writer, art collector and director of the pro-royalist Journal des débats. Un jour qu'Ingres dînait ici, nous prenions, comme aujourd'hui à cette même place, le café en plein air. Ingres completed the portrait during his first period of success; having achieved acclaim as a history painter, he accepted portrait commissions with reluctance, regarding them as a distraction from more important work. [10] His financial difficulties behind him, Ingres could afford to concentrate on historical subjects, although he was highly sought-after as a portraitist. He was a director of the Le Moniteur Universel until 1823, when the Journal des débats became the recognised voice of the liberal-constitutional opposition after he had come to criticize absolutism. [1] He befriended Ingres either through his son Édouard Bertin, a student of the painter,[2] or via Étienne-Jean Delécluze, Ingres' friend and the Journal's art critic. [26] Bertin leans slightly forward, boldly staring at the viewer in a manner that is both imposing and paternal. [25] In 19th-century art, vivid colour was associated with femininity and emotion; male portraiture tended towards muted shades and monochrome. Partager Ajouter ce contenu Ajouter une note Imprimer. drawing- Study for the Portrait of Monsieur Bertin(1832) - in the Ingres Museum, Montauban, and two pencil sketches in the Louvre. Le caractère spontané et trivial de la posture éloigné des poses académiques, rappelle certains portraits de son maître David, comme celui de Philippe Laurent de Joubert[10], ou celui du Comte Français de Nantes[11], et le portrait d'Étienne Jeaurat par Greuze[9]. Le tableau fait partie des collections de peintures françaises du musée du Louvre(inventaire R… [15] His hard, level stare is already established, but the focus seems to be on his groin rather than his face. [18], The work's realism attracted a large amount of commentary when it was first exhibited. \"je trouve bien osé de dépeindre un « ressenti » (le mot est atroce) qui ne nous apporte finalement que votre chambre à coucher !\" You will never tire me, and just as long as you want me to come, I am at your orders. The success of his The Vow of Louis XIII at the 1824 Salon marked an abrupt change in his fortunes: he received a series of commissions for large history paintings, and for the next decade he painted few portraits. Today art critics regard it as Ingres' finest male portrait. The artist becomes the cool, detached observer; Bertin, usually calm and reasoned, is now restless and impatient, mirroring Ingres' irritation at spending time on portraiture. Ingres resisted this trend,[8] and wrote, "The history painter shows the species in general; while the portrait painter represents only the specific individual—a model often ordinary and full of shortcomings. Par ailleurs le critique d'art du Journal des débats, Étienne-Jean Delécluze, était l'ami du peintre qu'il avait rencontré en 1797 à l'atelier de David. Suppression; Neutralité; Droit d'auteur; Article de qualité ; Bon article; Lumière sur; À faire; Archives; La dernière modification de cette page a été faite le 3 septembre 2011 à 19:17. Le portrait de Monsieur Bertin est un bon essai sur ce tableau du peintre Ingres. In the later painting, David shows tiny glints of light reflecting on the sitter's chair and painstakingly details "every wayward curl of [Sieyès'] closely cropped auburn hair. They bequeathed it to their niece Cécile Bapst, its last private owner. The wall is painted in gold, adding to the sense of a monumental portrait of a modern icon. The portrait of Armand evidences his physical resemblance to his father. Sauter à la navigation Sauter à la recherche. Le tableau fait partie des collections de peintures françaises du musée du Louvre (inventaire RF 1071). Il est conservé au musée du Louvre. On aperçoit aussi une montre en or qui sort de la poche droite du pantalon, on peut voir en bas du mur une décoration à motif grec, et un reflet de fenêtre sur l'accoudoir du fauteuil, L.F. BERTIN est inscrit en haut à droite le tableau est signé et daté J. INGRES PINXIT 1832 en haut à gauche. Neoclassicism in French art had developed as artists saw themselves as part of the cultural center of Europe, and France as the successor to Rome. His mouth turns downwards at the left and upwards to the right. [24] This dual expression is intended to show his duality and complex personality: he is a hard-nosed businessman, and a patron of the arts. [33], The painting is signed J.Ingres Pinxit 1832 in capitals at the top left, and L.F. Bertin, also in capitals, at the upper right. [38] He proved correct; at the Salon, critics praised the draftsmanship, but some felt the portrait exemplified Ingres' weakness as a colourist. [28] Influenced by Nicolas Poussin's 1650 Self-Portrait with Allegory of Painting, Ingres minutely details the veins and wrinkles of his face. Early biographers provide differing anecdotes regarding the inspiration for the distinctive seated pose. Les premiers croquis montrent François Bertin debout accoudé contre un meuble un chapeau à la main[2]. En 1832, quand il accepte la demande du patron de presse, il se trouve dans le même désespoir. The reflection of a window can be seen in the rim of Bertin's chair. Ingres agonised over the pose and made several preparatory sketches. In: Tinterow, Gary; Conisbee, Philip (eds). [24], The painting is composed in monochrome, muted colours; predominately blacks, greys and browns. Assis dans un fauteuil, un homme âgé d'une soixantaine d'années, aux cheveux gris-blanc, au corps trapu, dans un costume sombre, nous fait face et nous regarde intensément. »[13]. "Unmasking Pablo's Gertrude: Queen Desire and the Subject of Portraiture". Annonces. Dans ces deux exemples, on retrouve la pose de trois quarts, la composition pyramidale et l'accent mis sur le visage et, dans le … Ingres made daily visits, as Bertin entertained guests such as Victor Hugo, his mistress Juliette Drouet, Hector Berlioz, and later Franz Liszt and Charles Gounod. Portrait de Monsieur A. Delorme d'après Ingres. Portrait of Monsieur Bertin is an 1832 oil on canvas painting by Jean-Auguste-Dominique Ingres. Location 208 T16 Rallye, Portrait De Monsieur Bertin Ingres, Accident Saint-denis Hier, Président Ligue Grand Est Football, Les Marques Du Groupe Renault-nissan, , Portrait De Monsieur Bertin Ingres, Accident Saint-denis Hier, Président Ligue Grand Est Football, Les Marques Du Groupe Renault-nissan, Le processus de réalisation du tableau est laborieux, les premiers biographes d'Ingres Amaury-Duval et Delaborde évoquent les difficultés que le peintre a rencontrées pour saisir l'attitude idéale que devait avoir son portrait. Premier dessin à montrer la pose définitive qui sera adoptée dans le tableau, le caractère massif de l'attitude de Bertin n'est pas encore marqué[2]. "[11], Ingres was more successful with female than male portraits. Rosenblum, Robert. In 1897 Cécile sold it to the Musée du Louvre for 80,000 francs. Bertin was a friend and a politically active member of the French upper-middle class. Cependant les critiques du temps et les historiens d'art ont souligné les rapprochements avec plusieurs portraits, soit dans l'attitude, le caractère ou l'atmosphère générale. "Ingres: Paris 1824–1834". Discussion:Portrait de monsieur Bertin. Shelton, Andrew Carrington. He rests on a curved-back mahogany chair, the arms of which reflect light falling from the upper left of the pictorial space. "[23] The bulk of his body is compacted in a tight black jacket, black trousers and brown satin waistcoat, with a starched white shirt and cravat revealing his open neck. Calamatta, Luigi (Civitavecchia, 21–06–1802 - Milan, 08–03–1869) Estampe, Arts graphiques. Art historian Geraldine Pelles sees Bertin as "at once intense, suspicious, and aggressive". Une discussion s'était engagée sur les affaires entre le maître de la maison et ses deux fils, et tandis que ceux-ci soutenaient vivement leurs opinions, M. Bertin les écoutait dans l'attitude et avec la physionomie d'un homme que la contradiction irrite moins qu'elle ne lui inspire un surcroît de confiance dans l'autorité des paroles déjà prononcées par lui ou dans l'éloquence prochaine de sa réplique. Ingres was a master draftsman and the sketches, if not fully realised, are highly regarded in their own right. A stocky, gray-haired man of about 60 sits gazing intensely at the viewer. "Monsieur Bertin", Ingres Volume 10 of Collection Solo Volume 10 of Solo (Paris) Authors: Daniel Ternois, Musée du Louvre. In 1833, Louis de Maynard of the Collège-lycée Ampère, writing in the influential L'Europe littéraire, dismissed Denner as a weak painter concerned with hyperrealistic "curiosities", and said that both he and Ingres fell short of the "sublime productions of Ingres' self-proclaimed hero, Raphael. Jean-Joseph Benjamin-Constant's monochrome and severe 1896 Portrait of Alfred Chauchard is heavily indebted,[47] while Léon Bonnat's stern 1892 portrait of the aging Ernest Renan has been described as a "direct citation" of Ingres' portrait. Henri Delaborde propose une autre version de l'histoire, racontée cette fois par l'artiste lui-même, qui situe la scène non plus dans un café en plein air comme chez Amaury-Duval, mais dans le salon de la résidence de François Bertin : « Ingres a raconté à M. Reiset qu'au plus fort de ses hésitations et de ses inquiétudes, il se trouvait un soir au salon de M. Bertin. Although his family worried about caricature and disapproved, it became widely known and sealed the artist's reputation. Le Portrait de monsieur Bertin est un tableau peint par Jean-Auguste-Dominique Ingres en 1832 et qui représente Louis-François Bertin, directeur du Journal des débats. It is barely discernible, but adds spatial depth. Le Portrait de monsieur Bertin est un tableau peint par Jean-Auguste-Dominique Ingres en 1832 et qui représente Louis-François Bertin, directeur du Journal des Débats. Some contemporary critics were not so kind. Mongan and Naef (1967), opposite plate 62, Portrait de Monsieur Bertin - Ingres - Louvre RF 1071, Joan of Arc at the Coronation of Charles VII, Notes on frames in the exhibition, Portraits by Ingres, Mademoiselle Rivière and Monsieur Bertin 1975, The Ambassadors of Agamemnon in the tent of Achilles, Don Pedro of Toledo Kissing Henry IV's Sword, Henry IV Receiving the Spanish Ambassador, Portrait of Caroline Murat, Queen of Naples, Portrait of Madame Marcotte de Sainte-Marie, https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Portrait_of_Monsieur_Bertin&oldid=980408248, Portraits by Jean-Auguste-Dominique Ingres, Paintings of the Louvre by French artists, Short description is different from Wikidata, Creative Commons Attribution-ShareAlike License. [47] Stein does not possess Bertin's ironic stare, but is similarly dressed in black, and leans forward in an imposing manner, the painting emphasising her "massive, monumental presence".